دانلود فایل(دانلود تحقیق قرآن،‌ كلام جاودانگی)

دانلود تحقیق قرآن،‌ كلام جاودانگی|40272800|bno34054068|قرآن كلام جاودانگی,کتاب قرآن ,قرآن مجید ,کتاب هدایت
در حال حاظر فایل کامل و برتر با عنوان دانلود تحقیق قرآن،‌ كلام جاودانگی آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

چكیده مطلب:

دربارة قرآن كتابهای زیادی نوشته شده است. محققین و نویسندگان قرآن را از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، ادبی و ... مورد بررسی قرار داده اند و هر یك از زاویه و یا زوایایی به قرآن نگریسته و هر كدام از آنها نكات جالبی را از قرآن به دست داده‌اند.

این مجموعه به اطلاعاتی جالب و خواندنی درباره قرآن مجید این كتاب آسمانی ما مسلمانان و معجزه جاودانی رسول اكرم اشاره می كند. مطالبی كه هر كس دوست دارد به عنوان علوم قرآنی از آن مطلع باشد، البته گمان نكنید تمام نكات جالب قرآن در این تحقیق آورده شده است، بلكه باید عرض نمایم مطالب این جزوه قطره ای از دریای بیكران قرآن می باشد. همانگونه كه نمی توان سر عالم هستی و سیر حیات در آن را در كتابی توصیف نمود، عظمت قرآن را نیز نمی توان در كتابی باز نوشت،‌ مضاف بر این كه با دانش كمی كه بیشر دارد چگونه می تواند به رموز عالم هستی و همچنین به تمام رموز و نكات قرآن پی ببرد و آن را بازگو نماید؟


مقدمه

قرآن كتاب هدایت و انسان سازی و برنامه زندگی انسان و به ویژه یك مسلمان است. شایسته است از سنین كودكی و نوجوانی، زمینه های آشنایی و بهره وری از آن را برای تمامی انسانهای جامعه فراهم آوریم. دانش آموزان باید علاوه بر یادگیری قرائت قرآن كه در دروس تعلیمات دینی و قرآن می آموزند، به صورتهای گوناگون با كتاب خدا آشنا و مأنوس گردند. برای این منظور لازم است، زمینه هایی فراهم آوریم كه همراه با درك عظمت این كتاب الهی، بیاموزند كه این كتاب باید به عنوان معلم و راهنمای صدیق و همیشگی در زندگیشان حضور داشته باشد.

این جزوه در واقع برای رسیدن به هدف فوق یعنی شناساندن قرآن به نوجوانان و جوانان تهیه شده است. به طور كلی اهم اطلاعات مقدماتی را كه شایسته است، یك مسلمان از كتاب دینی و الهی خود داشته باشد را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد و باشد كه انس با قرآن ، مقدمات حركت و هدایت آدمی را در صراط مستقیم،‌دوری از رذائل و آلودگی ها، شكوفا شدن استعدادهای عالیة‌ روحی و ملكوتی و رسیدن به مرحلة كمال انسانی را آسان سازد.

پس شایسته است كه دقیقه ای را فرو نگذاریم و از این سرچشمه پاك و گوارای الهی دل و جان خویش را سیراب نماییم.

امید است با مطالعة این تحقیق ، اطلاعات سودمندی را در زمینة قرآن به دست آورید و ‎آغازی باشد برای مطالعه، درك و شناخت و عمل به دستورات قرآن.

فصل اول

قرآن به چه معنی است؟

قرآن در اصل به معنی خواندن است. پس قرآن كتابی خواندنی است باید آن را خواند و در معنایش دقت و تدبیر نمود. بعضی ها در اصل به معنی جمع گرفته اند كه اصل (قرءَ ) به معنی جمع است در این صورت می توانند بگویند قرآن یعنی جامع حقایق و فرموده های الهی و نیز گفته اند از آن جهت قرآن نامیده می شود كه سوره ها را جمع نموده آنها را به یكدیگر می‌پیوندد.

قرآن شناسی :

بدون تردید قرآن بزرگترین و آخرین كتاب آسمانی است كه بر پیامبر اكرم اسلام، خاتم پیامبران حضرت محمدبن عبدالله (ص) نازل شده است. و بدون تردید وقتی ما می توانیم از قرآن كه بزرگترین و عمیقترین كتاب انسان سازی است بهره مند شویم كه آن را بشناسیم، و بهترین راه شناخت، آن است كه موضوعات آن را جدا جدا مورد بررسی قرار دهیم و با تجزیه و تحلیل عمیق، به اهداف آن دست یابیم. هدف اصلی قرآن، هدایت بیشر به سوی تكامل است، هدایتی كه در پرتو آن، رحمت همه جانبه مادی و معنوی برای انسانهای با ایمان به دست می آید، چنانكه در آیه 57 سوره یونس می خوانیم:

یا ایها الناس قد قائتكم موعظه من ربكم و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمه للمؤمنین ؛ ای مردم! اندرزی از طرف پروردگارتان برای شما آمده است، و درمانی برای آنچه در سینه ها است (شفای دلهای شما) و هدایت و رحمتی است برای انسانهای با ایمان.

در این آیه ، قرآن بعنوان موعظه (نمر كننده مزرعه دل برای كشت بذرهای معنوی) و شفاء و درمان بیماریهای معنوی، و مایه هدایت به راه راست،‌و سرانجام، رحمت همه جانبه برای انسانها معرفی شده است.

بنابراین قرآن را باید به این عنوان بشناسیم و بپذیریم كه یك كتاب كامل انسان سازی است و آنچه در قرآن آمده،‌همه به نحوی انسانها را به سوی هدایت راهنمایی می كند. تمام آیات، جمله ها و واژه های آن در مسیر هدایت و ساختن انسان كامل به كار رفته است، و از آغاز تا انجام آن، كلمه ای نمی یابیم كه در راستای هدایت و انسان سازی نباشد. از سوی دیگر قرآن در مسأله هدایت،‌یك كتاب كامل است و هیچگونه نقصی در آن نیست. همة ریشه ها، عوامل، زمینه ها ، انگیزه ها و نتایج درخشان سعادت و هدایت را بیان كرده است.


موضوعات متنوع در قرآن:

از آنجا كه انسان دارای ابعاد گوناگون است، راههای هدایت او نیز متنوع بوده و ابعاد گوناگون دارد. بر همین اساس كتابی كه به عنوان هدایت كامل انسان وضع میشود، باید از همة ابعاد انسان سازی بهره مند باشد.

قرآن یك چنین كتابی است. عوامل و راههای گوناگون هدایت،‌از عقاید و معارف و اصول و فروع گرفته تا اخلاق و ارزشهای مختلف زندگی را با بهترین بیان شرح داده است و در این راستا از هیچ عامل و قالب سازندگی فروگذار ننموده است از جمله، ارزشها و ضد ارزشها را در قالب داستان،‌ تعیین نموده است.

طبیعتاً یك كتاب كامل انسان سازی نیز باید اینگونه باشد، از یك سو نیروی فكر و اندیشه را بپروراند و از سوی دیگر عواطف و احساسات را حركت بخشد و در آخر راهكارهای صحیح و بهینهه را ارائه دهد و همچون دریای ژرفی باشد كه دارای همه گونه ذخایر و گنجینه است.

قرآن دارای چنین ویژگیهایی است چنانكه امیر مؤمنان علی (ع) می‌فرمایند:

همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و شگفت انگیز، و باطنی پرمایه و عمیق است. نكات شگفت آور آن فانی نگردد، و اسرار نهفته آن پایان نیابد، و هرگز تاریكیهای (جهل و گمراهی) جز در پرتو آن، برطرف نخواهد شد.


و در مورد دیگر می فرماید:

خداوند سبحان هیچكس را به مطالبی مانند آنچه در قرآن آمده، موعظه نفرموده است. زیرا قرآن رشته محكم خدا و وسیله امین او است. بهار دلها و چشمه های دانش در قرآن است، برای قلب و دل جلاء و درخششی جز قرآن نتوان یافت.


نقش داستان ها در سازندگی انسان

یكی از بخش هام مهم قرآن، داستانهای پیامبران و پیشینیان و حوادث عصر نزول قرآن است، به طوری كه قسمت بسیار مهم قرآن به بیان سرگذشت پیشینیان اختصاص یافته است، چرا كه:

تاریخ حقیقی – دور از خرافات و هر گونه دروغ همچون آیینه صافی است كه زشت و زیبا را نشان می دهد، كامیابی ها و ناكامی ها و عوامل و نتایج آنها را ، و به طور خلاصه تمام قامت جوامع انسانی را منعكس می نماید.

تاریخ؛ آزمایشگاه مسایل گوناگون است. چرا كه آنچه را انسان در ذهن خود با دلایل عقلی ترسیم می كند، آن را در صفحه تاریخ به صورت عینی می یابد و هیچ چیزی مانند تاریخ، نشانگر واقعیات زندگی به طور ملموس نیست.

داستانهای حقیقی، همان فرازهای تاریخ است. تاریخ مجموعه ای از ارزشمندترین تجربیات پیشینیان را برای ما به ارمغان می آورد و به همین دلیل می تواند نقش سازنده و بسیار اثربخشی در تربیت انسانها داشته باشد.

تاریخ یكی از منابع بزرگ معرفت و شناخت است.

اهمیت تاریخ از این نظر است كه كمتر حادثه ای را در زندگی امروز میتوان یافت كه نمونه هایی از آن در گذشته نباشد، زیرا تاریخ همواره تكرار می شود و سعادت و شقاوت را به روشنی نشان میدهد.

قرآن كه یك كتاب كامل تربیتی است، از تاریخ زندگی پیشینیان، كه وسیلة مهم هدایت است،‌حداكثر استفاده را می نماید، و با نشان دادن الگوها ، در اعماق عواطف نفوذ می كند و موجب تغییر و تحول می شود.

قابل توجه اینكه: داستانهای قرآن، در هر مورد، از بهترین نمونه ها استفاده كرده، و ریشه ها و عوامل و نتایج را همراه خود بیان نموده است و در نتیجه عالیترین درسهای ملموس و روشن را می آموزد.

هدف قرآن از ذكر داستان ها، داستان سرایی و سرگرمی نیست، بلكه از جاذبة داستان كه دارای كشش ویژه ای است استفاده كرده، تا اندیشه ها را بارور سازد و موجب عبرت و تحول گردد.


فصل دوم

مبدأ و منشأ نزول قرآن

خداوند در آیاتی از كتاب خود،‌ اصل نزول قرآن و مبدأ نزول آن را كه همان اسمهای نیكوی الهی است بیان فرموده كه بخش عمده‌‌ی این آیات به هفت سوره ای گفته می شود كه در آغاز آنها حروف مقطعه‌ی «حم» آمده باشد. این شروع مشترك،‌نشانگر مضمون مشترك و هدف ویژه ای است كه این سوره ها دارند. سرآغاز این سوره ها ،‌بیان تنزل وحی ،‌دریافت وحی و محتوای اجتمالی وحی است.

افزون بر این هفت سوره، در سوره های دیگر مانند «واقعه» ، «آل عمران» و «علق» نیز به مسئله‌ی منشأ و مبدأ نزول قرآن اشاره شده است كه نخست به ذكر آیات كریمه‌ی آن سوره‌ها می‌پردازیم.

آمدن اسمهای نیكوی الهی در آیات قرآن كریم،‌براساس ارتباط موضوع مطرح شده با آن «اسم » است. اگر در آیه ای «الرحمن الرحیم» آمده و در آیه‌ی دیگر ، «شدید العقاب» «مجازات او شدید است» به دلیل تناسب آن آیات باهر یك از این «اسم های نیكو» است.

در این آیات كریمه، پیش از بیان نزول قرآن، دو اسم «حی» و «قیوم» برای خداوند كه نازل كننده‌ی قرآن است آمده و اشاره به این دارد كه نزول قرآن كریم، از مبدأ «زنده و پایدار» است و می فرماید: آن خدایی كه زنده و پایدار است و هیچ معبودی نیست مگر او، قرآن و كتاب خویش را در معیت و مصاحبت حق بر تو نازل نمود.

2- فرود آمده از طرف خدای «رب العالمین»

خدای سبحان در سوره‌ی «واقعه» نزول قرآن را از ساحت «رب العالمین» بیان فرموده است: «أنه لقرآن كریم × فی كتاب مكنون × لا یمسه الا المطهرون × تنزیل من رب العالمین » [2]. اگر مقصود از «عالمین» در این آیه، جهانها و عالم ها باشد، معنای این آیه‌ی كریمه آن است كه قرآن از سوی پروردگار جهانها و عوالم نازل شده و به همین دلیل، هماهنگ با تكوین و عوامل هستی است. و اگر مقصود از «عالمین»، جهانیان باشد؛ چنانكه در سوره «فرقان» آمده: «تبارك الذی نزل الفرقان علی عبده لیكون للعالمین نذیراً » [3]، در این صورت، معنای آیه این می شود كه قرآن كریم ،‌از سوی پروردگار جهانیان نازل شده و از این رو برآورنده‌ی نیازهای همه‌ی انسانها در همه‌ی عصرهاست و فطرت آنان را شكوفا می سازد.

جایگاه نزول قرآن

در سوره‌ی «علق » و در آغاز بعثت و رسالت رسول اكرم (ص) چنین آمده است: «اقرأ باسم ربك الذی خلق × خلق الإنسان من علق × اقرأ و ربك الأكرم × الذی علم بالقلم × علم بالإنسان ما لم یعلم». [4].

در این آیات كریمه مبدأ و جایگاه نزول قرآن، خدای «معلم» و «أكرم» معرفی شده و می‌فرماید: ای رسول ما ! قرآن را به نام پروردگارت كه آفریننده‌ی عالم است،‌قرائت كن؛ خدایی كه آدمی را از خون بسته آفرید؛ بخوان قرآن را كه پروردگار تو كریمترین كریمان است؛ خدایی كه بشر را علم نوشتن با قلم آموخت و به آدم آنچه را كه نمی دانست، به الهام خود تعلیم داد.

خدای سبحان در آیات دیگری از كتاب خود، فرشتگان حامل قرآن را «كرام برره» معرفی می‌نماید: «فی صحف مكرمه

موفوعه مطهره × بأیدی سفره × كرام برره» [5].

آیات الهی،‌در صفحات مكرم نگاشته شده است؛ صفحاتی بلند مرتبه و پاك و منزه كه در دست سفیران حق و ملائكه‌ی مقرب و عالی رتبه، و با حسن و كرامتند.

در آیه ای دیگر، قرآن كریم را گفته‌ی رسول كریم می خواند كه : «أنه لقول رسول كریم» [6] و در سوره‌ی «واقعه» خود قرآن را به وصف «كریم» ستوده، می فرمادی: «أنه لقرآن كریم × فی كتاب مكنون». [7].

4- فرود آمده از طرف خدای رحمان رحیم «بخشنده و مهربان»

در سوره «فصلت» كه یكی از حوامیم هفتگانه (حوامیم سوره هایی كه با حا و میم شروع شدند) است فرمود : «حم × تنزل من الرحمن الرحیم» [8]؛ یعنی این كتاب، از رحمت رحمانی حق نشأت و سرچشمه گرفته و از رحمت رحیمیه خداوند تنزل یافته است. مقصود از این رحمت، رحمت عاطفی نیست؛ زیرا آن رحمت، به دلیل انفعالی بودنش ملازم با نقص است چه اینكه به جهت عاطفی بودن ، نیاز به چیزی دارد كه عاطفه برانگیز باشد و احساسات و عاطفه های شخص را برانگیزد و او را به رحمت وادار نماید.

منظور از رحمت در این آیه‌ی كریمه و در اسمهای نیكوی الهی، رحمتی است كه نقص موجودات را به كمال، ترمیم می كند و ناقص را از طریق هدایت. به كمال خویش واصل می سازد و این رحمت، رحمتی ابتدایی و غیر انفعالی است؛ رحمتی كه پیش از خلقت بوده و سبب خلقت است؛ چنانكه به جهت كامل ساختن مخلوق، همراه آن و پس از آن نیز خواهد بود. در بحثهای آینده روشن خواهد شد كه هنگام اجتماع دو اسم از اسمهای نیكو الهی مانند حی و قیوم و رحمان و رحیم ، تركیب و با هم بودن آن اسمهای نیكو و تركیب آن صفات عالی، سهم مؤثری در تنزل قرآن دارد.

5- فرود آمده از طرف خدای مبارك

در سوره‌ی «دخان» كه یكی دیگر از حوامیم هفت گانه است می فرماید: «حم × والكتاب المبین × انا انزلناه فی لیله مباركه » [9]‌و سپس می فرماید : «امراً من عندنا أنا كنا مرسلین».[10].

فایل ورد 60 ص